Cor Dik, schilder (1906-1975) van de grote weg af

Cor Dik, schilder (1906-1975) Van de grote weg af

Cor Dik werkte in de traditionele genres: portret, landschap en stilleven. Hij gebruikte daarvoor uiteenlopende technieken en stijlen. In zijn altijd herkenbaar handschrift met een sobere stemmige toets en veel grijstinten meenden critici nu eens een realist dan weer een expressionist en vaak ook een impressionist aan het werk te zien. Voor Dik zelf waren al deze ismen onbelangrijk: zijn kunstenaarschap kenmerkte zich door een onophoudelijk zoeken naar een innerlijke atmosfeer: het ‘wezen’ van zijn onderwerpen. De zoektocht was daarbij belangrijker dan het resultaat, aan sommige schilderijen bleef hij jaren doorwerken.

Als zoon van een kuiper kon Cor Dik niet naar de kunstacademie. Omdat hij goed kon leren ging hij naar de kosteloze kweekschool in Haarlem. Maar na de verplichte vijf jaar voor de klas besloot hij toch voor het kunstenaarschap te kiezen. In dit boek wordt zijn ontwikkeling geschetst, aan de hand van de verschillende plaatsen waar hij gewoond en gewerkt heeft: Zaandijk, Haarlem, Delden, Amsterdam en Ilpendam. Belangrijk voor zijn ontwikkeling waren de contacten met kunstenaars uit de Haarlemse School als Henri Boot en Kees Verwey, en zijn lidmaatschap van kunstenaarsverenigingen als Arti en Kunst zij Ons Doel. Ook waren er contacten en raakvlakken met Zaanse schilders als Gerrit Jan de Geus, Cornelis Koning, Aart Roos en Jaap Kaal. Dik nam in zijn Amsterdamse periode deel aan het debat over Modernisme zoals dat onder Sandberg en tijdgenoten zijn intrede had gedaan. Hij volgde de ontwikkelingen met belangstelling maar koos zijn eigen standpunt, waarbij hij vast bleef houden aan de werkelijkheid. De dagboeken die hij vanaf begin jaren vijftig tot zijn dood bijhield, bevatten veel waardevolle overdenkingen van Dik over zijn kunstenaarschap. Het Rijksbureau Kunsthistorische Documentatie beheert een uitgebreid archief over Cor Dik, waarin ook deze dagboeken zijn opgenomen.

In het boek, samengesteld door zijn kleindochter, de kunsthistoricus Iris Dik, gaan de citaten van Cor Dik een spannende dialoog aan met zijn beeldend werk. De rode draad wordt gevormd door de vele zelfportretten die hij maakte. Ook de uitgebreide serie bijbeltekeningen, waaraan hij tot zijn dood werkte krijgt speciale aandacht. Het werk van Cor Dik bevindt zich in veel particuliere collecties en in collecties van Het Rijk, Gemeente Amsterdam, Museum Henriette Polak in Zutphen en Museum van Bommel van Dam in Venlo. Na een periode van relatieve stilte, lijkt de belangstelling voor zijn werk de afgelopen jaren weer toe te nemen.

Reactie toevoegen

Velden met een * zijn verplicht.